Koronakríza na účte: Čo robiť, aby vaše peniaze ostali doma

12/05/2020
Koronakríza na účte: Čo robiť, aby vaše peniaze ostali doma
Prebiehajúca pandémia sa stala katalyzátorom strachu a neistoty, vrátane tej finančnej. Aby ste sa mohli plne sústrediť na zdravie seba a vašich blízkych, nepridávajte si zbytočný stres z otázky, či je váš majetok v bezpečí. Zverte jeho správu ľuďom, ktorých rozvahou nezatrasie nijaká ekonomická kríza.

Ako sa postaviť k situácii, kedy sa dianie na svetových finančných trhoch deň po dni odkláňa od zaužívaných scenárov? Jedine čelom, radia Juraj Krátky a Tomáš Marek, investiční špecialisti a spoluzakladatelia Fundraise Capital.

Hoci pod váhou krízového režimu dočasne strácame kontrolu nad mnohými aspektami súkromného a pracovného života, podľa skúsených bankárov to nie je dôvod, aby sa stala nekontrolovateľnou aj správa nášho majetku. Tu sú tri expertné tipy, ako sa môžete pričiniť o to, aby turbulentné pohyby na trhoch nespravili vietor vo vašich osobných financiách.

1. Nepanikárte, nenastal koniec (finančného) sveta

„Je pravda, že na túto bezprecedentnú situáciu sa nepripravil nikto. Zjednodušene povedané, že v pondelok sme išli do práce, v utorok bola vyhlásená koronakríza. Našou hlavnou devízou je ale rozvaha istená dlhoročnými skúsenosťami, a to aj počas napätých období. Obaja sme zažili už krízy v rokoch 2008 či 2011. Berieme to tak, že krízy boli, sú aj budú, preto sa nám spolu s naším tímom darí riešiť ich vo väčšom pokoji,“ približuje Juraj Krátky. Zároveň dodáva, že práve vďaka chladnej hlave a neunáhleným záverom sa im darí eliminovať dosahy koronakrízy na majetok ich klientov. 

„Šírenie paniky je deštruktívne. Stáva sa mi, že musím klientom pripomínať, že nepanikárili, keď podpisovali stámiliónové zmluvy, no keď im klesne ropa o desať percent, volajú mi päťkrát za deň. Tí klienti často žijú dennodenne v strese a v panike. Naším cieľom je ich upokojiť, spomaliť a pozrieť sa na to racionálne,“ hovorí Tomáš Marek, „preto k investičným veciam pristupujeme tak, ako keby sa nič nedialo. Klienti investujú, peniaze sa vložia do nejakej inštitúcie, tá ich použije na svoj ďalší rozvoj a nákup... ekonomický kolotoč sa stále točí a točiť sa neprestane.“

„Nás a špeciálne našich klientov to nezasiahlo aj kvôli tomu, že majú nástroje s fixným výnosom. Klient ho dostane na polročnej či ročnej báze, a tak nezažívame stresy, ak trhy padajú rádovo v percentách denne,“ spomína bankár. „To, že k veciam zo zásady pristupujeme konzervatívne, sa mohlo v čase rastu zdať zvláštne, no teraz sa ukazuje, aké je to dôležité. Keď totiž všetko naokolo klesá, my vieme garantovať stabilný výnos a zabezpečiť klientom to, na čom sme sa vopred dohodli.“

Panika vyvoláva skratové konanie a to podľa finančníkov vidieť aj na ich brandži. „Stačí si spomenúť na nie tak dávny prípad, keď ľudia húfne vyberali peniaze z bankomatov, lebo sa medzi nimi začalo šíriť, že neskôr to už nebudú môcť,“ upozorňuje Juraj Krátky. „Alebo si vybielili účty, lebo sa niekde dozvedeli, že keš v budúcnosti nebude. Podobná panika prišla po tom, ako niekto vypustil, že ľuďom v bankách hrozí zdanenie vkladov nad sto tisíc eur. Takýchto nezmyslov je veľmi veľa.“

2. Urobte inventúru v informačných zdrojoch

Synonymom nezmyslu je dezinformácia, problém, pre ktorý práve kríza vytvára podhubie rastu. Dokonca aj Svetová zdravotnícka organizácia na svojom webe radí, aby boli ľudia prezieraví v prijímaní informácií súvisiacich s pandémiou a limitovali ich na niekoľko dôveryhodných zdrojov namiesto nezriadeného sledovania všetkého, čo sa mihne v správach alebo na sociálnych sieťach. Toto pravidlo platí nielen ako v prípade zdravotníckych, tak aj ekonomických tém. 

 „Ja by som to prirovnal k hokejovým majstrovstvám sveta, kde je odrazu každý z nás tréner a najväčší odborník. Tým, že sú teraz všetci doma, sa každý pasuje do úlohy najväčšieho analytika, ekonóma či dokonca virológa,“ delí sa o príhodnú športovú analógiu Juraj Krátky.

Protichodné odporúčania, neoverené zdroje, dáta vyňaté z kontextu a bulvarizované novinové titulky nevedú k zvýšeniu informovanosti, iba zmätenosti. „Keď niekde počujem, že teraz treba kúpiť to či to, až sa mi otvára nožík vo vrecku. Ako to môže niekto povedať so skalopevnou istotou? A aj keby teraz bolo výhodné investovať, treba to komunikovať s pokorou, rozumne, postupne, nie okamžitými heslami a výzvami. Nikto nemá vešteckú guľu a nevie, ako dlho to bude trvať. V zásade je lepšie vysvetľovať než lákať na vzletné sľuby. Aj kvôli tomuto vyzývame našich klientov, aby boli obozretní a všetko radšej čítali dvakrát. Je lepšie veci skonzultovať s expertmi a nenaletieť, ako sa nechať obalamutiť,“ odporúča Juraj Krátky. „Máme v portfóliu veľa klientov, ktorí síce sú v obraze a podrobne sledujú dianie na trhoch, no keď si niečo prečítajú, aj tak nám zavolajú, aby sa mohli odborne poradiť. Fakt, že informácie verifikujú práve s nami, považujeme za jasný znak, že našu robotu robíme svedomito.“

3. Pridajte si svojho bankára na „speed dial“

Tak ako veľa iných biznisov, aj Fundraise Capital v ostatných týždňoch konvertoval na formu bezdotykového zákazníckeho servisu, no podľa spolumajiteľov firmy sa im stále darí byť klientom nablízku, kedykoľvek je to potrebné. „S trochou nadľahčenia zvyknem hovoriť, že jediné číslo, ktoré máte mať uložené v mobile, je číslo vášho bankára. Mal by vám vedieť odpovedať na všetko, od finančných otázok až po tipy, kde zohnať kvalitné psie granule alebo spoľahlivý servis pokazeného televízora,“ smeje sa Juraj Krátky.

„To, že sme v minulosti veľakrát podpisovali zmluvy na neštandardných miestach, ako sú poľovačky alebo fitnescentrá, bolo preto, lebo to bolo najvýhodnejšie pre nášho klienta. Nič sa na tom nezmenilo, aj dnes sa snažíme maximálne prispôsobiť klientovým potrebám,“ hovorí Tomáš Marek a ubezpečuje, že klientom sú po ruke je aj počas sociálneho dištancu. „Tento týždeň som bol podpisovať zmluvu na Tyršovom nábreží alebo u klienta doma, kde sme všetci mali rukavice a rúška a pero sme pred každým podpisom sprejovali. Prispôsobujeme sa dobe.“   

Nečakaným pozitívom karanténneho pracovného režimu je zväčšenie priestoru pre osobnejší prístup. Na tom si Fundraise Capital zakladal odjakživa a miera personalizácie vo vzťahu bankár-klient sa ešte zvýšila. „Ináč sa rozpráva s klientom o vážnej téme, keď rozhovoru nepredchádzalo deväť pracovných stretnutí, ale tri hodiny hier s dieťaťom. Prečisťuje to hlavu a zlepšuje koncentráciu,“ pochvaľuje si Juraj Krátky. „Uvedomujeme si, že 2020 je game changer. Trh sa mení, ale stabilné hodnoty pretrvajú. My našich klientov pozývame investovať do skúseností, kontaktov, ľudského prístupu a profesionálneho know-how. Sme presvedčení, že s danými hodnotami nikdy nebudú stratoví.“